فهرست مطالب:
آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا به محض صحبت کردن در مورد یک محصول یا خدمات خاص ، تبلیغات بمب گذاری می شوند؟ این تبلیغات بسیار هدفمند است و محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهد که ممکن است مورد علاقه شما باشد. اما این پایان کار نیست. هنگام مرور اینترنت ، این تبلیغات شما را دنبال می کنند.
برخی اوقات ناخوشایند تلقی می شد ، اما اکنون به طور منظم اتفاق می افتد ، بنابراین کاربران اینترنت آن را پذیرفته اند. واکنش شما نسبت به این نوع تبلیغات مهم نیست ، اینجا باقی می ماند. این شرکت فناوری بر روی هر حرکت بصورت آنلاین نظارت ، ثبت و کسب درآمد می کند. این نوع ردیابی داده های نفوذ ، سرمایه داری نظارتی نامیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و اینکه چگونه می توانید از خود محافظت کنید ادامه مطلب را بخوانید.
درک سرمایه داری نظارتی
اصطلاح سرمایه داری نظارتی توسط Shoshana Zuboff ، استاد دانشکده تجارت هاروارد ، ابداع شد. این امر تا حد زیادی به نظارت بر رفتار و ردیابی الگوریتمی متکی است تا نحوه تجاری سازی داده های شخصی را برجسته کند. این باید توضیح دهد که چرا سیستم عامل های رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو می توانند خدمات خود را کاملاً رایگان ارائه دهند.
به گفته زوبوف ، سرمایه داری نظارتی از تجربیات خصوصی انسان مانند مواد اولیه رایگان برای داده های مهم رفتاری استفاده می کند. سپس داده ها به عنوان پیشنهادها و پیشنهادهایی برای محصولات و خدمات در بازار رفتار آینده با محوریت مشتریان تجاری ارائه می شود که می خواهند در مورد رفتار کاربر در حال حاضر و در آینده اطلاعات بیشتری کسب کنند.
بررسی اجمالی اقتصاد نظارت
لازم به ذکر است که اینترنت توجه را به سمت اقتصاد دانش بنیان و خدمات مبتنی بر توجه به خصوص از زمانی که مشاغل تولیدی به آسیای جنوبی جهانی منتقل کرده اند ، جلب کرده است.
جالب است كه زوبوف استدلال می كند كه سرمایه داری نظارتی تحول سرمایه داری است ، كه امری خوب است.
شرکت های فناوری از طریق یک مدل تجاری مبتنی بر نظارت ، یک اکوسیستم پیچیده ساخته اند که رفتار کاربر آنلاین ، مانند پست های مورد علاقه کاربران ، جستجوی آنلاین ، صفحاتی را که دنبال می کنند و تجارت الکترونیکی ، نظارت می کند.
كمك به افرادي كه مشكل خواب مكانيكي دارند با ارسال مخفيانه اطلاعات به شركت هاي بيمه ، پرداخت خود را كم نگه دارند مسواکی که به تلفن هوشمند متصل می شود ، میزان مسواک زدن افراد را ردیابی می کند و به شرکت های بیمه اجازه می دهد حق بیمه دندانپزشکی خود را ارزیابی کنند. اینها تنها چند نمونه از چگونگی رشد و گسترش اقتصاد نظارتی به سرعت است.
تصور کنید که برخی از شرکت های بزرگ فناوری از درآمد تبلیغاتی چه درآمد کسب می کنند. گوگل به تنهایی در سال 2019 138 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی کسب کرده است که 70٪ کل درآمد است. در همین حال ، فیس بوک 70 میلیارد دلار تبلیغات کسب کرده است که 98٪ از کل فروش آن است. واضح است که این شرکت فناوری در بازی فروش آگهی برنده شد و دستیابی به این دستاوردها با ردیابی داده های کاربر بدون تردید ممکن بود.
شرکت های فناوری اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود دارند. تبلیغ کننده بستر. تبلیغ کنندگان از این اطلاعات استفاده می کنند زیرا می توانند کاربران خاصی را هدف قرار دهند. حتی اگر شرکت فناوری داده ها را به شخص ثالث نفروشد ، ما تا آنجا که ممکن است اطلاعات را برای تکمیل الگوریتم جمع آوری می کنیم.
تأثیر سرمایه داری نظارتی بر شما
برخی از کاربران اینترنت ممکن است با فدای اطلاعات شخصی به صورت رایگان مشکلی ندارند. سرویس. ممکن است اشکالی نداشته باشد که اطلاعات به بالاترین پیشنهاد دهنده فروخته شود ، اما بازهم تأثیر دارد.
باید درک شود که الگوریتم های راه اندازی شده توسط شرکت های فناوری می توانند بر وضعیت ناخودآگاه تأثیر بگذارند.
شرکت فناوری & # 39؛ موفقیت به توانایی شما در پیش بینی دقیق الگوهای رفتاری بستگی دارد و منجر به الگوریتم هایی می شود که مشارکت را در اولویت قرار می دهند. این یک الگوریتم آموزشی است که کاربران اینترنت هر وقت پست را دوست دارند یا با آن تعامل دارند ترجیحات خود را درک می کنند. نتیجه بیشتر محتوای متناسب با نظر شما است.
درباره آن فکر کنید. در صورت ادامه این امر ، کاربران اینترنت از تفکر انتقادی و اراده آزاد دور خواهند بود. به طور خلاصه ، اگر کاربران اینترنت گوش دهند و اعتقادات خود را بخوانند ، چه چیزی خارج از چارچوب فکر می کنند؟
فرار سرمایه داری نظارتی
اکنون اگر نمی خواهید بخشی از یک ماشین روغن کاری شده ، یعنی سرمایه داری نظارتی باشید. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید خود را از معادله زیر حذف کنید.
- از یک موتور جستجو استفاده کنید که اطلاعات شما را ردیابی نمی کند ، مانند Startpage یا DuckDuckGo.
- لطفاً با دقت مطالعه کنید. توافق نامه شرایط خدمات برای سایتهایی که بازدید می کنید.
- از افزودنیهای مرورگر مانند Do Not Track Plus ، Privacyfix یا Ghostery استفاده کنید تا ببینید کدام سایتها شما را ردیابی می کنند.
- لطفاً آدرس های ایمیل مختلفی برای موارد مختلف ایجاد کنید.
- حافظه پنهان و کوکی های خود را مرتباً در رایانه و دستگاه خود پاک کنید.
- از رمزهای عبور مختلف برای سایت های مختلف استفاده کنید.
- اتصال اینترنت خود را با استفاده از VPN معتبری مانند Ivacy VPN رمزگذاری کنید.
اگر مثلاً از نظارت بر سرمایه داری اطلاعی ندارید ، اکنون در مورد آن عاقل تر هستید. اگر نمی خواهید از اطلاعات شخصی و محرمانه شما سو mis استفاده شود ، نکاتی را که در بالا ذکر شد برای ایمن و ناشناس ماندن در اینترنت در نظر بگیرید. مهمترین چیز این است که همیشه هنگام مرور اینترنت از یک VPN مطمئن استفاده کنید تا امنیت و حریم خصوصی اینترنت خود را به شکلی افزایش دهید که هرگز قبلاً نداشته اید!


